Åpent kurs, begrenset antall plasser:

Kurs og øvelse: krisekommunikasjon

Krisen kan være liten eller stor, men den må håndteres og kommuniseres. Da er det nyttig å ha forberedt seg og trent.

På dette kurset tar vi utgangspunkt i typiske kriser, og hvordan disse håndteres. Vi kombinerer erfaringer og eksempler fra virkeligheten, med kriseteori og mye praktisk trening. 

Kurset avsluttes med en felles øvelse, der deltakerne får prøvd seg på et realistisk scenario. 

I løpet av kurset jobber vi med: 

  • Læring fra virkeligheten: Kjente kriser og håndteringen av disse

  • Innføring i kriseteori og håndtering

  • Effektivt planarbeid når krisen treffer

  • Medietrening: Når pressen ringer. Praktisk trening på å håndtere mediene i ulike situasjoner

  • Fyr og flamme i sosiale medier

  • Scenarioarbeid: Hva kan skje i din virksomhet? 

  • En virkelighetsnær kriseøvelse, med høy puls og muligheten til å prøve teori i praksis

I etterkant av kurset har deltakerne to timer individuell coaching, som kan brukes til krisekartlegging i egen organisasjon, sparring i reell situasjon, ekstra medietrening eller scenarioarbeid.

  • Tid: 18. april 2024, kl. 09:00 – 16:00
    Sted: Havnelageret, Langkaia 1
    Antall kursplasser: 8
    Pris: 11 000,-

  • Tid: 4. juni 2024, kl. 09:00 – 16:00
    Sted: Bergen, TBD
    Begrenset antall plasser
    Pris: 11 000,-

Kursholdere

  • arne-andreas-opheim

    Arne Andreas Opheim

    bistod blant annet Oslo Pride under de første kritiske timene etter terrorangrepet i juni 2022. Han er ekspert på budskapsutvikling, og å utvikle tilgjengelig og tydelig kommunikasjon. Arne jobber med talspersoner, og bidrar til at disse er trygge, tydelige og tilgjengelige for omgivelsene og pressen.

  • lasse-sandaker-nielsen

    Lasse Sandaker-Nielsen

    har tung kriseerfaring som tidligere informasjonsdirektør i Norwegian, og direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norse Atlantic Airways og Flyr. Han har også jobbet i kommunikasjonsbyrået First House, TV2 og Nettavisen.

  • Kristina-Picard-

    Kristina Picard

    har stått i og store og små kriser, blant annet som tidligere kommunikasjonssjef i Bane NOR, hvor hun var i fire år. Hun har vært markeds- og kommunikasjonssjef i Pangea Property Partners og Storebrand, i tillegg til økonomiredaktør i Aller Media.

  • Maren-bakkelund-ellingsen

    Maren Bækkelund Ellingsen

    Hun har jobbet med krisekommunikasjon de siste 15 årene, og bistått virksomheter som McDonald´s, FINN/Schibsted, Equinor og Agder Energi (nå Å energi) i faktiske hendelser og kriseøvelser. Maren foreleser også på Handelshøyskolen BI og Høyskolen Kristiania.

  • "Delingen av konkrete erfaringer gjorde kurset veldig relevant. Det ga et godt bilde av hvor ekstrem situasjonen kan bli i en krise og forståelse av hvorfor det er viktig å være forberedt og hva man må være forberedt på."

    - Håkon, Oslo Pensjonsforsikring

  • "Kurset var superinteressant. Særlig kriseøvelsen ga meg en skikkelig aha-opplevelse. Det var en veldig inspirerende dag totalt sett."

    Tonje, leder i mellomstor virksomhet